Arhnem, Wassenaar – Nizozemsko 1995

29. 6.: Tímto dnem začínal náš zájezd na Mezinárodní pěvecký festival v Arnhem v Holandsku. Ze Žamberka jsme odjeli ve 4 hodiny ráno směrem na hraniční přechod Cínovec. Po deváté ráno jsme již byli v Německu a naše cesta dál vedla po stopách J. S. Bacha. Kolem 15:30 jsme dorazili do Lipska. Toto město jsme si prohlédli. Navštívili jsme také dva kostely – Nikolaikirche a Thomaskirche. V druhém z nich jsme si zazpívali některé z Bachových písní. Dalšími zastávkami byla města Osterfeld a Výmar. Večer jsme si prohlédli bývalý koncentrační tábor Buchenwald. Noc jsme strávili v autobuse.

30. 6.: Snídali jsme v Eisenachu – v rodišti J. S. Bacha. Dál jsme pokračovali na hrad Wartburg, kde nás čekalo milé překvapení. Právě tam probíhala svatba. Novomanželům jsme zazpívali. Kromě potlesku jsme dostali také menší peněžitou částku. A teď už rovnou do Holandska! Do Arnhem jsme dorazili něco málo před pátou odpoledne. Tam už nás očekával náš pan hostitel. Přihlásili jsme se do soutěže a dostali jsme plátěnou tašku se suvenýry, na kterých je emblém festivalu. Zde jsme se již potkali s několika sbory z Litvy, Maďarska, Finska, Ruska, Slovinska i s domácími Holanďany. Potom jsme opět pokračovali v cestě směrem Wassenaar – město, ve kterém jsme bydleli. Kolem půl desáté večer už všichni byli ve svých nových dočasných domovech.

1. 7.: Naši hostitelé nás dovezli ke zdejší škole a prohlídka města mohla začít. Navštívili jsme větrný mlýn a další zajímavosti. V poledne jsme vyráželi na pláž k Severnímu moři. Voda byla dost studená. Zpět do rodin jsme se vrátili kolem 17. hodiny.

2. 7: Tento den nás čekala soutěž v lidových písních, proto jsme v 9 hodin vyjeli do Arnhem. V 11:45 jsme se dali do zpěvu, tak jak bylo v plánu. Pan učitel byl s námi velmi spokojený, písničky jsme zazpívali opravdu krásně. Po obědě jsme se šli podívat po Arnhému. V 15:00 jsme se vraceli do Wassenaaru, kde nás čekal koncert v kostele spolu se sbory z Litvy a z Wassenaaru. Koncert se opět vydařil, pan učitel měl radost. Večer jsme všichni odjeli „domů“.

3. 7: Opět jsme v 9 hodin odjeli do Arnhemu. Čekala nás druhá část soutěže, na které jsme zpívali Cum de core, Soudce všeho světa, Bože, Plzenská věž, Západ slunce a Bambája Bárabam. Zazpívali jsme opět dobře. Naobědvali jsme se a potom jsme měli chvíli rozchod. Ve 14:00 se setkali všechny sbory v jednom z Arnhemským kostelů. Tam jsme zkoušeli píseň Twikel společně s orchestrem. Asi za hodinu jsme se všichni přesunuli před kostel na svá vyznačená místa a všechno vypuklo. Když jsme dozpívali, každý z nás dostal balonek. K němu jsme připevnili svou adresu a potom jsme všechny balonky vypustili. Asi do půl sedmé byl opět rozchod. Pak jsme se vydali zpět do Wassenaru, kam jsme přijeli pozdě, protože jsme se cestou mimo plán zastavili v Rotterdamu. Naši hostitelé to ale pochopili, a tak jsme měli samé pěkné zážitky.

4. 7.: Tento den náš čekali nákupy ve Wassenaru. Před polednem jsme odjeli do Den Haagu, prohlédnout si město. Zazpívali jsme si tam v kostele. Pak jsme také zpívali před českým velvyslanectví. Jeden pán odtamtud za námi přišel a představil se jako autor učebnice hudební výchovy. Dál jsme navštívili město Schweninghene. Tam jsme viděli maják a přístav pro rybářské lodě. Okolo páté jsme se vrátili do Wassenaru. Sešli jsme se opět o dvě hodiny později, abychom navštívili město Liden. Tam jsme se projeli na lodičkách po kanálech. Tato plavba trvala asi půl druhé hodiny. Potom jsme se vrátili „domů“.

5. 7.: V 9:00 přišel čas loučení s našimi hostiteli, které se neobešlo bez slziček. Zazpívali jsme na rozloučenou a vydali jsme se na cestu domů. Zastavili jsme se v Amsterdamu, kde jsme viděli muzeum s voskovými figurami. Další zastávkou byl Naarden. Tam zemřel a je pohřben J. A. Komenský . Další cesta vedla opět přes Německo.

6. 7.: Celou noc jsme jeli a tak jsme se ráno probudili už v České Republice. Po snídani jsme jeli už rovnou do Žamberka. A jak jsme se umístili v soutěžích? V první části jsme byli 22. z 24 sborů různých věkových kategorií. A v druhé části naší soutěže jsme bohužel skončili na posledním místě.

Celý zájezd byl moc pěkný, každý si z něho odnesl plno krásných zážitků.